عرب باغی:
اگر روزی ببینم که ایده و تفکر جدیدی ندارم خودکار را زمین می گذارم و خداحافظی می کنم
منطقه آزاد آمادگی همه گونه تعامل و همکاری را با نمایندگان مردم در راستای پیشرفت و آبادنی هر چه بیشتر منطقه دارد
باید از آبروی تبریز دفاع کنیم تا این فرصت گرانبها به یک تهدید تبدیل نشود.

آیرال خبر- مهندس عرب باغی مدیرعامل منطقه آزاد ارس در گفت و گویی پاسخگوی سوالات ما بود که با هم می خوانیم:
نتیجه تحقیق و تفحص از سازمان منطقه آزاد ارس اعلام شده؟
تا آنجا که اطلاع داریم اتفاق خاصی نیفتاده است و مستندات این گزارش توسط کمیسیون 236 به نمایندگان مجلس داده شده و با دفاعیه ای که تنظیم شده کاملا متقاعد شده اند که اتفاقی نیفتاده و همه چیز کاملا قانونی و مثبت در حال انجام است. و همچنین مقرر شده تا این گزارش در حضور نمایندگان صنایع، استانداران و …ارائه گردد.

چند درصد از کارخانجات منطقه تعطیل شده اند؟
خوشبختانه ما هیچ کارخانه ی تعطیل شده ای در منطقه نداریم و همه ی کارخانه ها و کارگاه های تولیدی فعال هستند.
ولی شنیده شده که چندین کارخانه از جمله آمیکو و پانا چوب تعطیل شده اند.
آمیکو تعدیل نبرو داشته ولی همچنان فعالیت دارد و تعطیل نشده است. پاناچوپی را هم که اشاره کردین عملا افتتاح نشده است. این شرکت در حال تجهیز و راه اندازی سیستمهایش قرار دارد و به نظر می رسد که منتظر اخذ وام برای افتتاح است. البته این را نیز بایستی در نظر گرفت که با رکود حاکم بر جامعه صنایع فعال منطقه آزاد ارس نیز با مشکلات و مصائب مختلفی دست به گریبان هستند که ادامه ی کار را بسیار سخت و طاقت فرسا کرده است.

چه برنامه هایی برای تبریز 2018 دارید؟
بنا به وظیفه شهروندی اعتقاد دارم که هر کاری از دستمان بربیاید باید برای اعتلای نام تبریز و آذربایجان انجام دهیم. تا امروز که هیچ وظیفه ای از سوی مسئولان ستاد برگزاری به ما ابلاغ نشده است ولی آماده ایم تا با فراهم نمودن امکانان ایاب و ذهاب نسبت به انتقال گردشگران به منطقه اقدام نماییم و زیبایی های تاریخی و فرهنگی این خطه از آذربایجان را به نمایش بگذاریم. همچنین اینجا بازهم اعلام آمادگی می کنیم که هر مسئولیتی که بر عهده مان گذاشته شود به نحو احسن انجام دهیم. باید از آبروی تبریز دفاع کنیم تا این فرصت گرانبها به یک تهدید تبدیل نشود.

یک تناقضی بین آمار ارائه شده از سوی شما و نماینده استانداری و اداره کار وجود دارد. آن ها آمار بیکاری را بسیار بالا می دانند و شما نظر مخالفی دارید. بالاخره مردم کدام آمار را واقعی بدانند؟
ببینید! الان بیش از 15هزار و 500 نفر در صنایع منطقه آزاد کار می کنند و بسیاری از کارخانجات و تولیدی های فعال آگهی دعوت به همکاری داده اند ولی کسی مراجعه نمی کند چون همه دنبال میز نشینی هستند! ما الان نیازمند نیروی فعال در منطقه هستیم ولی همه دنبال پست و مقام دولتی هستند! منطقه آزاد ارس از نظر نیروی ستادی اشباع شده است و نیازی به کارمند و استخدام دولتی نداریم.

یعنی شما اعتقاد دارید که فارغ التحصیلان دانشگاه ها هم می توانند به عنوان نیروی ساده در صنایع مشغول کار شوند؟
چه ایرادی دارد؟ همه که نباید پشت میز نشین باشند.

چه راهکاری پیشنهاد می کنید تا از این نیروهای تحصیل کرده به شکل مناسب تری استفاده کرد؟
طرحی را مصوب کرده ایم که می تواند نقش ارزشمندی در اشتغال جوانان داشته باشد. می توان با تشکیل تعاونی های کوچک (مثلا 7نفره) اقدام به خرید قطعات مرغوب زمین در منطقه کرد که فقط با پرداخت 20 درصد از قیمت آن صاحب زمین شد و مابقی را طی5سال پرداخت کرد. راه اندازی کارگاه های تولیدی کوچک، صنایع چوبی ، گلخانه ای و … می تواند افق بسیار روشنی برای این عزیزان باشد.

همیشه با نماینده شهرستان مرند اختلافاتی داشتید. اصلا چی شد که با دکتر حسن نژاد به مشکل خوردید؟
ماجرا از روزی آغاز شد که ایشان در یک برنامه تلویزیونی انتقادات مطالعه نشده ای را همراه با آمار نادرست به سازمان مناطق آزاد نسبت دادند و همین کلید آغاز اختلاف سازمان و منطقه ی آزاد ارس که جز زیر مجموعه های ان سازمان است، با ایشان شد. دبیرخانه سازمان واکنش نشان داد و …

پس با خود شما مشکلی ندارند؟
این را باید از ایشان بپرسید. بنده بارها در جلسات مختف هم عرض کرده ام که این اختلاف ها می تواند به زیان منطقه باشد و دودش به چشم عمران و آبادانی منطقه برود. همینجا هم اعلام می کنم که منطقه آزاد آمادگی همه گونه تعامل و همکاری را با نمایندگان مردم در راستای پیشرفت و آبادنی هر چه بیشتر منطقه دارد و امیدوارم ایشان هم مصلحت منطقه را بیش از هر چیز دیگری مدنظر داشته باشند.
با وجود گردشگرپذیر بودن منطقه چرا تاکنون امکانات روز گردشگری ایجاد و مورد بهره برداری قرار نگرفته است؟
ببینید. ما کلا اینجا برای اجرای هر برنامه ی هنری با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم. چند سالی ست که می خواهیم برنامه ها و جنگ های متنوعی برای گردشگران اجرا کنیم که هربار با یک مشکل جدیدی مواجه می شویم و این کار را برای ما بسیار سخت کرده است. انشالله طرح بزرگ مجنمع پارک تفریحی ساحلی منطقه در کنار رودخانه ارس را که به تصویب مراکز زیربط هم رسیده است را عملیاتی خواهیم کرد تا یک تحول شگرف در امر چذیرش گردشگر صورت پذیرد.
نقش رسانه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر نمی رسد که تعامل خوبی با اکثر رسانه ها (به ویژه بومی ها) داشته باشید.
بنده اعتقاد راسخی به رسانه ها و عملکرد آن ها دارم و همیشه به روابط عمومی سازمان تاکید داشته ام که ارتباط تنگاتنگی با نشریات خبرگزاری ها و اصحاب قلم داشته باشند. من هم قبوا دارم که در این زمینه کم کاری صورت پذیرفته و آنچنان که باید و شاید این تعامل وجود نداشته است ولی سعی خواهیم کرد در آینده از وجود رسانه جهت انعکاس فعالیت ها و همچنین آگاهی از نقطه نظرات مردم و کارشناسان در شناخت نقاط ضعف و قوت بیشتر بهره مند شویم.

شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که چرا منطقه آزار اروند توانسته مجوز تزدد خودروهایش را برای کل استان (خوزستان) اخذ کند ولی منطقه ارس نتوانسته است؟
این را بارها عرض کردم که این اتفاق بر اساس تلاش های استاندار وقت خوزستان و همکاری نمایندگان این استان صورت گرفت و کاملا غیرقانونی بود.
اگر غیر قانونی بود چرا لغو نشده است؟
استاندار وقت خوزستان خودش را به نوعی قربانی لغو این قانون کرد و پس از اخذ مجوز از کار برکنار شد!
پس آذربایجان هم به یک استاندار نیاز دارد که نقش قربانی را ایفا کند؟
(می خندد) چند باری با جناب دکتر جبارزاده (استاندار وقت) در این خصوص صحبت کردم تا با همراهی نمایندگان استان تلاشی برای اخذ مجوز داشته باشند که به نتیجه نرسید

قانون منع به کار گیری بازنشسته ها در سازمان شما اجرا شده است؟
بله؛ حدود 10 نفر از مدیران شامل این قانون شده بودند که از مجموعه خداحافظی کردند.

آیا خود شما شامل این قانون نمی شوید؟
(با خنده) چرا! اتفاقا روز اولی که این نامه ابلاغ شد خوشحال شدم که بالاخره پس از نزدیک به 40 سال خدمت رسانی بازنشسته می شوم و این را یه سازمان هم اعلام کردم ولی سازمان طی نامه ای اعلام کرد که شخص ریاست محترم جمهوری بنده را جز تبصره (مقامات) آورده اند و باید در منطقه همچنان خادم ملت باشم.

به عنوان آقای مهندس عرب باغی چه سوالی از مدیرعامل منطقه آزاد ارس دارید؟
(با خنده) سوال جالبی است. کی بازنشسته می شوی؟ اگر روزی ببینم که ایده و تفکر جدیدی ندارم خودکار را زمین می گذارم و خداحافظی می کنم. اگر ببینم که هر چه در توان داشته ام صرف شده و نیرویی برای خدمتگذاری ندارم میز را اشغال نمی کنم تا یک شخص جدید با تفکرات و نگرش جدیدتر جایم را بگیرد تا شاهد یک تحول جدید باشیم. من روحیه ام همانی ست که روز اول آمده بودم. پرانرژیک و توانمند و هر موقع هم بروم همان روحیه را خواهم داشت. عملکردم بهترین سرمایه من است.

به خودتان چه نمره ای می دهید؟
(پس از کلی مکث و تامل) این را بایذد از مردم و کارشناسان سوال کنید. خودم نمی توانم نمره ای بدهم.

بهترین عملکردتان در سازمان؟
قبلا هم عرض کردم که کارهای زیربنایی بسیار زیادی در منطقه انجام شده که سال های بعد مشخص خواهد شد ولی همچنان اعتقاد دارم که متعادل کردن انتظارات نا بجا یکی از بزرگترین کارهایم در منطقه بود. ماه های اولی که آمده بودم روزانه شاهد تجمع سرمایه گذاران و اشخاص مختلفی بودم که برای پیگیری مشکلاتشان پشت در اتاقم جمع می شدند ولی امروز خبری از آن ها نیست چراکه تا حد زیادی توانسته ایم مشکات شان را رفع کنیم.
نقطه قوت تان؟
اهل ریسک کردن هستم. ریسک، تصمیم و اجرا همراه با روحیه ی خستگی ناپذیر جز خصوصیاتی ست که همیشه داشته ام. همچنین نظارت مستمر و مستقیم هم از نکاتی ست که هرگز فراموش نمی کنم.
و بزرگترین نقظه ضعف تان؟
متاسفانه در جامعه امروزی رافت، خلوص و مهربانی دردسر ساز و یک نقطه ضعف به شمار می رود (با خنده)
چه صحبتی در خصوص فقر دارید؟
اسلام فقر را برای ما توضیح داده است. فقر از نظر فکری، جسمی و اقتصادی می تواند باعث مشکلات عدیده ای شود که حتی دین و ایمان رزا نیز زیر سوال ببرد. بایستی با تفکر، تدبر و عمل جدی به گونه ای پیش برویم که فقر را ریشه کن سازیم وگرنه فقر می تواند جامعه را با خطر جدی مواجه سازد. در کنار فقر اقتصادی فقر تفکر و اندیشه هم بسیار زیانبار و مضر است. فقر شادابی و نشاط را از جامعه می گیرد، نشاطی که زمینه ساز توسعه پایدار است
صحبت پایانی؟
آرزو دارم که شاهد پیشرفت، عمران و آبادنی هرچه بیشتر کشور و مردم مان باشیم. امیدوارم از اعتقاداتمان فاصله نگیریم و اخلاقیات را سرلوحه زندگی مان قرار دهیم. تقوی الهی می تواند کلید خوشبختی همه ی ما انسان ها باشد.
گفت و گو: عادل جعفرموحد
عکس: یوسف مونسی

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.