لوح یابود شهدای مشروطه

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری از نصب لوح یادبود شهدای مشروطه در میدان دانشسرای تبریز خبر داد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، مسعود برزگر جلالی با اعلام این خبر گفت: تبریز کهن، نقش غیرقابل انکاری در تاریخ ایران زمین دارد و در این میان، تاریخ مشروطه و جایگاه تبریز به عنوان مهد این جنبش، از همه برجسته تر است.

وی افزود: بر این اساس، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با هدف احیای یاد و خاطره این واقعه مهم و همچنین ارج نهادن به رشادت ها و جانفشانی های شهدای گرانقدر انقلاب مشروطه، لوح یادبودی تهیه و آن را در محل اعدام ۸ تن از آزادیخواهان شهید راه ازادی نصب کرده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همچنین اظهار داشت: این اقدام در دنباله طرح وقایع نگاری تبریز صورت گرفته تا نسل های حاضر و آینده نیز، از این واقعه مهم و نقش تبریز در تاریخ ایران اطلاع داشته باشند.

برزگر جلالی با بیان اسامی شهدای درج شده در این لوح گفت: در راس این شهیدان، میرزاعلی ثقه الاسلام و در کنار وی شیخ سلیم، میرزا ابوالقاسم ضیاء العلما، صادق الملک، آقا محمدابراهیم قفقایچی، محمدقلی خان، حسن و قدیر پسران ثقه الاسلام هستند که در تاریخ دهم دی ماه ۱۲۹۰ شمسی مصادف با عاشورای ۱۳۳۰ قمری اعدام شدند.

این کتیبه از جنس مرمر بوده و پس از تایید اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان به همت معاونت زیباسازی سازمان در محل اعدام آنان در میدان دانشسرای کنونی نصب شد.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.