پریناز مهاجرانی اسبلی
مددکاروآسیب شناس اجتماعی
دانش آموخته کلام اسلامی

زمانی که از سبک زندگی در زندگی فردی و اجتماعی،صحبت میشود ابتدا باید واکاوی کرد که سبک زندگی چیست ؟زندگی فردی واجتماعی چیست ؟وچگونه یک سبک ایجاد شده در زندگی افراد باعث به وجود آمدن آسیب های اجتماعی در جامعه میشود و چگونه میتوان با یک سبک جایگزین والگوی تربیتی مناسب از آسیب های به وجود آمده پیشگیری کرد .

هویت اجتماعی هرجامعه از: باورها ( جهان‌بینی)، ارزش‌ها ( ایدئولوژی) و سبک زندگی ( نظام ‌ترجیحات رفتاری)تشکیل شده است.
بااین حال عوامل متعددی در مورد تاثیر پذیری نوع ایدئولوژی و جهان بینی بر هر انسانی وجود دارد.که این ایدولوژی وجهان بینی سبک زندگی افراد را شکل میدهد .ایدئولوژی وجهان بینی که اکنون غرب ازآن پیروی میکند ایدئولوژی مادی گرااست که درمقابل آن ایدئولوژی الهی قراردارد .
فردی که جهان بینی وایدئولوژی الهی دارد
چنین فردی همه چیز را محدود به ماده و جهان مادی نمی داند
به این دلیل این فرد درصدد است تا با شناخت هر چه بهتر از مخلوق خود نیاز های خود را هم با توجه به این موضوع برطرف کند، نه اینکه با رویکردی مادیگرا در ورطه مصرف گرایی بیافتد و آرامش خود را در اوج مصرف بداند.
وقتی ارزشها وجهان بینی فرد الهی باشد الگو پذیری وتعلیم وتربیت نیز الهی میشود .
جامعه‌ای زمانی می‌تواند ثمره جهان‌بینی و ایدئولوژی خود را به دیگران نشان دهد که سبک زندگی او متناسب با باورها و ارزش‌هایش شکل یافته باشد.

جامعه ما نتوانسته‌ است که میان باورها و ارزش‌های اسلامی از یک طرف و سبک زندگی خود در حوزه‌های مختلف اجتماعی، ارتباط معناداری به وجود بیاورد .

سبک زندگی جامعه کنونی ما اغلب تاثیرگرفته از آداب و رسوم غیر اسلامی و به یک معنی ضد اسلامی میباشد که پوچ گرایی واباحه گری ومصرف گرایی راترویج میکند . علل این گسست و شکاف میان ارزش‌ها و سبک زندگی ما میباشد .وباید گفت که اغلب افراد جامعه چون آگاهی لازم از آداب و سبک زندگی اسلامی ندارند، به همین دلیل در شیوة رفتاری و سبک سلوکی خود آنها را به کار نمی‌گیرند. والگوهای تربیتی موجود ودردسترس یعنی الگوی غرب را پیروی میکنند .
غافل شدن ز مسألة سبک زندگی اسلامی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری در جامعه وارد کند. وباعث به وجود آمدن آسیب های اجتماعی فراوانی شود .

امروزه آسیب های اجتماعی به عنوان یک تهدید سلامت کودکان و نوجوانان وخانواده هارا با خطر جدی مواجه کرده است.
وقتی مردم جامعه نتوانند بین شیوه زندگی خو باورها و ارزش‌های‌شان موجود درجامعه ارتباط برقرار کنند بعد از مدتی از باورها و ارزش‌های خود دست برمیدارند
و آن ارزشهاوآداب رسوم وآیین های دینی را ناکارآمد عنوان می کنند!
و برای اینکه سبک زندگی غیر اسلامی خود توجیه بکنند .باورها و ارزش‌های اسلامی فرهنگ و آیین های اسلامی را زیر سؤال میبرند و مثلاً آنها را ناظر به گذشته بدانند .

ورود این تفکرات به کشور رامیتوان از جنبه سیاسی نیز بررسی کرد و با عنایت به این که فرهنگ وسبک زندگی غرب در کشور در حال پیاده‌سازی توسط دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب اسلامی است بس اولویت آنها لطمه‌واردکردن به اعتقادات دینی و مذهبی جامعه وایجاد تقابل بین ارزشها ورفتارها میباشد.
برخی پوشش‌های نامتعارف و حرکات و رفتارهای ناپسند نمونه‌ای از این آسیب‌ها است. که مغایر با ارزشهای آنهاست اما تبدیل به یک سبک شده است .

دین اسلام یک دین جامع و کامل است و برای تمامی امور و مراحل زندگی انسان سبک و برنامه دارد. اسلام تاکیدات فراوانی بر پیشگیری از گناه، انحراف و جرم دارد
گناه به یک معنا ملازم با انحراف در سبک زندگی است: انحراف در نوع خوراک، نوشیدنی‌، پوشاک، موسیقی، معماری، آرایش، دکوراسیون و امثال آن.

اولین کانون تربیت و پرورش والگو پذیری انسان خانواده است. پرورش انسان سالم ، سبک زندگی اسلامی و جامعه سالم، موجب پرورش و ورود افراد صالح بستر ساز جامعه سالم و عاری ازآسیب های اجتماعی خواهد شد.
سبک زندگی اسلامی را می توان تجلی و مظهر قانون مداری و مبارزه با آسیب ها ی اجتماعی دانست و نظام تربیتی والگو پذیری مبتنی بر اسلام، سبب شکل گیری جامعه ای بر مبنای احترام به حقوق انسانی است .سبک زندگی اسلامی تاکید بر برخورد پیشگیرانه با انحرافات دارد.
واز مدل تشویق- تنبیه استفاده نموه و در کنار بیم دادن و ترساندن تاکید و ترغیب به ثواب آخرت و دنیا نموده است.
توجه به عناصر موثر در الگوپذیری فکری، فرهنگی، معنوی و اجتماعی افراد، مهم ترین موضوع در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی محسوب می شود.

سبک زندگی اسلامی و تربیت دینی در زندگی فردی و اجتماعی، مهم ترین عامل در پیشگیری و ومقابله و برخورد با انحرافات و آسیب های اجتماعی است.
در چارچوب سبک زندگی اسلامی ، انسانها زندگی خود را در دایره قواعد و راهبردهایی سامان می دهند که در قالب الگوهای دینی و ارائه شده است .
و اگر رشد صحیح در گستره تعالیم اسلامی وسبک زندگی اسلامی صورت گیرد، بسیاری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی کاسته میشود .
چراکه انسان هایی باالگوی رفتاری اسلامی ، در همه حال خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خویش می بینند و حقوق فردی، انسانی و اجتماعی را رعایت می کنند

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.