فالگیری ورمالی ، آسیبی آشکار زیر لایه‌های پوست شهرهای جدید
پرینازمهاجرانی (اسبلی ) مددکارو آسیب شناس اجتماعی
دانش آموخته فلسفه وکلام اسلامی
بامراجعه چندتن از زنان آسیب دیده دردفترنشریه متوجه آسیبی باعنوان فالگیری درشهر شدیم ، چندتن از خانم های سرپرست خانوار رمالی وفالگیری ودعاگرفتن از فالگیر را چاره درد خود عنوان میکردند باتوجه به رسالت ذاتی مان برآن شدیم تا گزارشی از رمال های شهر تهیه کنیم و خانم هایی که به جای صحبت با روان شناس و آسیب شناس برخی مشکلات خودرا با فالگیر وطالع بین درمیان میگزاشتند وازآنها طلب یاری میکردند.
سارا چنین میگفت :دخترم هرروز باهمسرش بحث وجدال میکرد ودخترم هرروز کتک میخورد تا اینکه دست به دامن یکی از دعانویس های شهر شدم ونتیجه داماد به ماجراپی بردالان درحال متارکه هستند ومن به دنبال یک رمال قوی میگردم !!!!

فالگیر درمان درد یا زخمی مجدد بردرد

مشکلات متعدد در زندگی افراد پای آنان را به فالگیری باز کرده است اما مردم چرا به جای رفتن نزد روانشناس فال می گیرند؟ بروز و تشدید استرس و اضطراب در جامعه باعث می‌شود تا افراد به نیروهای ماوراءطبیعت روی بیاورند. از سوی دیگر با جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی شاهد صفحات متعدد درباره فال، فالگیری، رمالی و … هستیم. این در حالی است که در بخش حوادث رسانه‌ها به کررات حواشی این گونه اقدامات اطلاع‌رسانی شده و از سوی نیروی انتظامی نیز در راستای آگاهی بخشی به جامعه توضیح داده شده است.
مشورت با فالگیر برای انجام کاری مهم
میترا، زن جوانی بایک فرزندکه فالگیری میکندبه خبرنگاراعزامی ما میگوید: که شوهرش وی را به علت ارتباط نامشروع پدرش با خاله همسرش طلاق داده است ووی برای امرارمعاش مجبوراست که فالگیری کند وبه راههای خلاف کشیده نشود
وی میگوید اکثرکسانی به اومراجعه میکنند بیشتر درامر ازدواج باوی مشورت میکنند .
ووی فقط با قهوه و تاروت طالع آنها را میبیند
اکثرا آن ها نتیجه بخش بودن وصلت ها را منوط به داشتن دعا می‌دانند وی میگوید که هرگز به کسی دعا نداده است به عقیده وی این مشتریان دفتر کار فالگیری که بسیار شیک است از مطب بسیاری دکترها و روانشناسان شلوغ تر است.
ولی برعکس درشهر های قدیمی مثل تبریز محل کاردعانویسان وفالگیرها در خانه های کوچک وقدیمی ودرمحلات قدیمی است .

مراجعه به فالگیرها اعتیادآور است و هنگامی که افراد ناراحتی و نگرانی خاصی دارند برای تسکین ناراحتی خود به این افراد مراجعه می‌کنند.
در فضای اینستاگرام پر از افرادی است که با گرفتن وجه و داشتن یکسری مشخصات این کار را انجام می‌دهند که اکثر گفته‌هایشان ناشی از داده‌هایی است که از مشتری دریافت می‌کنند اما به راستی چرا افراد به فالگیرهاودعا نویس ها روی می آورند
خبرنگاراعزامی آیرال خبر :ی

گوش میدهیم خانم اکرم زنی ۳۸ساله که تاکنون بچه دارنشده است و دست به دامان دعانویس شده وی میگوید بسیاری از دکترهارا گشته ولی نتیجه حاصل نشده واکنون دست به دامان دعانویس شده است .
خانم سمیرا میگوید با مادرشوهرش اختلاف دارد وبرای گرفتن زبان بند آمده است .
دراین بین پسری را میبینم که با دختری درگوشه ای نشست
موقع خروج به دنبالش رفتیم احمد پسر ۲۹ساله و حمیده ۲۴ساله میگفتن که جهت گرفتن دعای محبت برای مادر احمد و حمیده آمده اند تا آنها راضی به ازدواج شوند
اما چرا ؟!!!
همه این مشکلات جوانان ازعدم آگاهی ونداشتن مهارت و قدرت حل مسئله نشات میگیرد .
خانواده ای که مانع وصلت میشود دخالت بی جای مادرشوهر اجباربه فرزند آوری همه اینها مشکلات وآسیب هایی که جوانان باآن دست وپنجه نرم میکنند و به علت نداشتن آگاهی متوسل به رمال ها میشوند.

دنیای فالگیران عجیب و گسترده است، آنها به راحتی به پستوهای زندگی فردی و اجتماعی افراد سرک می کشند و هر آنچه را از ذهن و ضمیرشان می تراود به عنوان آینده بینی و راه حل مشکلات پیش روی مخاطب قرار می دهند، نسخه های عشق و عاشقی می پیچند و در زندگی زناشویی خانواده ها مداخله و بعضا نقشی محوری را- به غلط- در برخی جدل های خانوادگی ایفا می کنند.

موضوع فالگیری که خود یک معضل در جامعه امروز محسوب می شود، به معضلات دیگری دامن می زند و به راحتی می تواند بنیان بسیاری از خانواده ها را متزلزل و ناامنی روحی و روانی را برای جامعه به همراه داشته باشد.

مسائل فالگیری و رمالی و کف بینی و طالع بینی در مجامع علمی مورد تایید قرار نگرفته و مبنای واقعی و علمی ندارد، که باید از طریق فرهنگ سازی و بالابردن سطح آگاهی های مردم ریشه واهی و بی اساس بودن کار فالگیران برای جامعه به خوبی بیان شود.»

اغلب جوانان به عنوان طعمه فالگیران قرار می گیرند

اگر جوانان کشورمان بدانند که آینده در دست خودشان است و با کوشش و تلاش می توانند زندگی ایده آلی را برای خود فراهم کنند و با توکل به خداوند متعال و اعتقاد عمیق به باورهای دینی و اسلامی به آرزوها و نیازهای شان می رسند قطعا هیچگاه فالگیر و رمال را تکیه گاه خود نخواهند کرد.
دربین مشتریان
سه دختر جوان را مشاهده میکنیم که صدایشان توجه همه را جلب کرد بلند دادمیزد واقعا این حقیقت داره ؟
گویا به وی از قبولی در یکی از دانشگاهای خارج ازکشور وعده داده شد توسط رمال !!!
باوی صحبت کردم مینا ودوستانش صرفا جهت تفریح وسرگمی پیش فالگیر آمده اند .
م !
با دعانویس به شکل غیرمستقیم صحبت میکنم وی ادعا میکند که پدر وجدش نیز دعانویس بودند و به گوش آنها چیزهایی گفته میشود و نفس آنها وقلم آنها حللال مشکلات.

راهکار جهت پیشگیری از این آسیب پرینازمهاجرانی اسبلی آسیب شناس اجتماعی

اگر فالگیری و رمالی را به عنوان یک معضل اجتماعی درون جامعه امروز بنگریم، قطعا فرهنگ سازی و ارتقای سطح آگاهی های مردم می تواند تنها راه مبارزه ریشه ای با این معضل باشد.

مهمترین راهکارهای فرهنگی در مقابله با این معضل، آگاهی بخشی به مردم از طریق برنامه های صدا و سیما، بهره مندی از رسانه های مکتوب و نشریات کثیرالانتشار و استفاده از فضاهای آموزشی در مدارس و دانشگاه هاست.»

اعتقاد به فالگیری را نباید از منظر بیماری های روانی بنگریم بلکه این موضوع یک مسئله پیچیده فرهنگی است و فقط با ابزارهای فرهنگی می توانیم به مقابله با آن بپردازیم، یعنی اگر به علمی شدن فکر و ذهن مردم کمک کنیم به خودی خود توانسته ایم با این معضل و معضلات مشابه آن مبارزه کنیم.

متاسفانه امروز بسیاری از فالگیران در نقش مشاوره خانوادگی ظاهر شده و برای برخی افراد ساده دل خط و ربط آینده زندگی را -به غلط- ترسیم می کنند، حتی برخی از خانم ها با ماشین آخرین سیستم و آخرین مدل های لباس وحتی تحصیل کرده ها مشتری پروپا قرص فالگیران هستند، یعنی اینطور نیست که بگوییم فلان شخص چون وسایل مجهز دنیای مدرنیته را در اختیار دارد، مدرن هم فکر می کند، بلکه آگاهی فرهنگی او به حدی نرسیده که تشخیص دهد چگونه می تواند بر مشکلاتش غلبه کند.

امروز فالگیری های اینترنتی هم در سطح جهانی گسترش یافته و حتی مثلامی بینیم صدها هزار نفر در روز به فلان سایت مراجعه می کنند تا فالشان را بگیرند، گرچه اغلب کاربران اینترنتی از جنبه سرگرمی به این کار مبادرت می ورزند اما با افزایش سطح آگاهی مردم می توانیم راه صحیح را به جامعه رو به رشد کنونی نشان دهیم.

ودرنهایت

بسیار تاسف بار است که به جای تکیه به کلام خداوند متعال و بهره مندی از مفاهیم و معجزه های قرآنی و تمسک به ائمه اطهار علیهم السلام، به افراد سودجویی تکیه کنیم که نه تنها ادعای آنها در هیچ منبع علمی تایید نشده، بلکه سبب خلل های غیرقابل جبرانی نیز در زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه می شوند.
ی

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.