📌 *بلاتکلیفی پروژه های آبی سیستان و بلوچستان از حق آبه هیرمند تا انتقال آب از دریا*

دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد آخرین وضعیت انتقال آب دریای عمان برای رفع تشنگی تاریخی استان سیستان و بلوچستان گفت:

🔹در شهریور 1401 کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان تصویب و دولت مکلف به اجرایی شدن آن شده است.

🔹 تاکنون دولت اقداماتی برای اجرایی شدن آن داشته، اما متاسفانه به اهدف تعیین شده یعنی سیرابی این شهر مرزی ایران نرسیده‌ایم.

🔹سرنوشت نزدیک به یک و نیم میلیون سیستانی وابسته به رودخانه هیرمند است که متاسفانه دولت افغانستان در این راستا به هیچ صراطی مستقیم نبوده.

🔹دولت افغانستان عملا اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی قطره‌ای آب از هیرمند به ایران نمی‌دهد و متاسفانه تا به امروز علیرغم مشاهده باران‌های سیل آسا در افغانستان شاهد سرازیر شدن سد کمال خان بودیم که طالبان نه تنها حاضر به پرداخت حقابه کشور ما نشد حتی آب جاری شده را به شوره زارهای افغانستان هدایت کرد تا آب به خاک ایران نرسد.

🔹از پیشنهاد استخراج آب‌های ژرف گرفته تا انتقال آب از دریای عمان برای رفع تشنگی سیستان و بلوچستان تعریف شده است که باید همگی به مرحله عملیاتی شدن می‌‌رسیدند؛ متاسفانه بارها این راه حل‌ها در قالب پیشنهاد مطرح شده اما به مرحله اجرا نرسیده است.

توسط سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.