جلسه علنی امروز شورای شهر تبریز به ریاست حجت الاسلام برگی در محل عمارت شهرداری تبریز برگزار شد.

به گزارش آیرال خبر، رییس شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به شهادت آیتالله قاضی طباطبایی گفت: ساواک در نامه های محرمانه خود از آیت الله قاضی طباطبایی به عنوان خمینی آذربایجان نام می‌برد که واقعاً همانند امام خمینی در انقلاب، در آذربایجان تاثیر گذار بودند.
 رسول برگی افزود: آيت‌‌الله سيد‌محمد‌علی قاضی طباطبايی اولین شهید محراب بوده و همیشه، هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب کنار امام خمینی (ره) بودند.

برگی اضافه کرد: با اشاره به اینکه وقتی آیت الله را به بافق کرمان تبعید کرده بودند یکی از فرمانداران آن شهر که همسر وی بیمار بود می‌گوید در خواب حضرت زهرا(س) را می بیند که می گوید بلند شو و خانه را تمیز کن که فرزند من می‌آید که وقتی از خواب بلند می شود احساس بیماری از بین می‌رود و به دلیل نبود جا آیت الله چند روزی در منزل این فرماندار مهمان می شود.

وی در ادامه همچنین شهادت شهید حسین فهمیده را تسلیت گفته و روز نوجوان و هفته بسیج دانش آموزی و هفته پدافند غیر عامل را گرامی داشت.

دستور جلسه اول: ارائه گزارش کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز

وضعیت پارک حاشیه‌ای

روح الله رشیدی با بیان اینکه در شهریور و مهر ۹ جلسه کمیسیون برگزار شده است که دو جلسه تعطیل رسمی بوده است گفت: کمیسیون عمران در حوزه دو معاونت و چند سازمان نظارت دارد.

وی با اشاره به اینکه در اولین جلسه انتخاب هیئت رییسه انجام شد گفت: در دومین جلسه از معاونت عمرانی دعوت شد تا گزارشی از پروژه‌های عمرانی را در سال ۱۴۰۰ اعلام کند.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک گفت: گزارش اولیه از وضعیت تقاطع ها گرفته شد و تاکید شد تا در اجرا تسریع شوند و گزارشی از پارک بزرگ نیز داده شد.

رشیدی اظهارداشت: در جلسه دوم تشکیل موقت کمیسیون تلفیقی عمران، تحقیق و نظارت و بودجه برای تسریع در امور تاکید شد.

وی افزود: در گزارش هایی که بعضی مواقع مدیران ارائه می کنند به صورت فله‌ای داده می‌شود که قابل استفاده نیستند.

روح الله رشیدی تاکید کرد: در آخرین جلسه‌ای که در کمیسیون معماری و شهرسازی برگزار شد متوجه شدیم به پروژه پارک بزرگ باید توجه اساسی شده و تکمیل تر شود.

وی با بیا اینکه در سومین جلسه که تاکید به حضور معاونت عمرانی شد دلایل رکود در پروژه ها بیان و تاکید شد، اظهار داشت: در این کمیسیون به ارتقای سامانه ساجا، توجه ویژه به پروژه های عمرانی در خزانه داری متمرکز و انجام مهندسی ارزش پیگیری شد.

وی ادامه داد: در جلسه چهارم حوزه حمل و نقل را مورد توجه قرار دادیم و بررسی مشکلات ساختاری در انجام پروژه ها و کارهای ترافیکی در سطح مناطق و سازمان‌های مربوطه و تنش معاونت حمل و نقل و سازمان ترافیک و مناطق و بررسی وضعیت آسفالت جاده صنعت در دستور کار کمیسیون بود.

رشیدی تصریح کرد: برخی نقایص که در زمینه ترافیک می بینیم به دلیل نبود مطالعات است.

وی افزود: در جلسه پنجم گزارش عملکرد عمرانی ۵ ماهه شهرداری تبریز بررسی شد که شاهد توزیع نا درست بودجه در میان مناطق بودیم.

رییس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک اضافه کرد: راهکار ها و برنامه های سازمان قطار شهری برای رفع نواقص خط ۱ مترو و اتمام خط یک ارائه شد‌.

پروژه ها ضابطه مند شود

روح الله رشیدی گفت: با حضور مدیرعامل سازمان نواقص خط یک به صورت گزارش مطرح شد و مقرر شد: هماهنگی بین سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری مترو مشخص شود، پروتکلی جهت تحویل پروژه از سازمان به شرکت بهره بردار وجود ندارد که هیچ کس ضابطه‌ای برای آن بیان نکرد‌.

وی افزود: از شهردار تبریز می‌خواهیم ضابطه‌ای برای تحویل پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شود و اینگونه نباشد هرموقع کسی نیاز به افتتاح داشت پروژه افتتاح شود.

رشیدی اظهارداشت: بدنه سازی پروژه میدان آذربایجان نیز بررسی شد و مقرر شد در این خصوص طرح داده شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: در این جلسه گزارشی داده شد که محوطه باغشمال را سنگ فرش‌کرده‌ایم که سوال شد با چه تفاهمی این کار انجام شده که تفاهم نامه‌ای ارائه شد اما باید سوال کرد این چنین اقداماتی چه فوایدی برای خدمات عمومی دارند.

وی افزود: در این کمیسیون زمانبندی خط یک مترو، ارائه ضوابط و آیین نامه های بهره برداری از خطوط، بررسی مشکلات میان سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری مترو خواسته شد.

رشیدی تصریح کرد: در جلسه ۶ مدیرعامل شرکت بهره برداری حضور داشتند و وضعیت خط یک از نظر بهره برداری مشخص شد.

رییس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شهری تاکید کرد: متاسفانه متولی امور در مناطق به صورت مشخص وجود ندارد و معمولا میان مناطق و سازمان ترافیک کشمکش وجود دارد که مشکلات ساختاری هستند.

رشیدی اضافه کرد: وضعیت پارک حاشیه‌ای نیز بررسی شد که نارضایتی عمده مردم را در این زمینه شاهد هستیم.

روح الله رشیدی تصریح کرد: در جلسه هفتم مشکلات شرکت واحد و سازمان حمل و نقل بار بررسی شد و گزارش دوباره از معاونت عمرانی برای ۶ ماهه دوم خواسته شده بود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهارداشت: شرکت واحد ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق دارد که تدابیر استفاده از آن را بررسی کردیم .

وی ادامه داد: برخی مینی بوس های شرکت واحد در پارکینگ مانده بود که از شرکت خواستیم برای استفاده از این برنامه ارائه دهند.

رشیدی بیان داشت: همچنین وضعیت بارانداز غرب تبریز و ساماندهی وانت بارها بررسی شد.

وی گفت: در جلسه هشتم مسائل سازمان تاکسیرانی و عملکرد عمرانی منطقه ۴ شهرداری بررسی شد و مسائل بسیاری از تاکسیرانی مطرح شد.

رشیدی اضافه کرد: آخرین جلسه نیز به صورت مشترک با حضور پلیس راهور و مدیران حمل ونقل برگزار شد و مشخص شد برخی مشکلات در سایه نبود هماهنگی است.

وی ادامه داد: گزارشی نیز در زمینه پارک حاشیه‌ای داده شد که به برخی موضوعات تاکید شد.

روح الله رشیدی گفت: در این جلسات برخی تصمیمات گرفته می‌شود و از مدیران شهرداری تکالیف خواسته می‌شود که باید از طریق کمیسیون به رئیس شورا و از رییس شورا به شهردار و از آنجا به مسئول مربوطه ارسال می‌شود که طبق آیین نامه است اما این پروسه زمان بر است که با این وضعیت نمی‌توان نظارت کافی را انجام داد.

وی تصریح کرد: از رئیس شورای شهر می‌خواهیم ارسال این نامه هارا به دفتر خود بسپارد تا این امور زودتر ارسال شود و شهردار نیز این تسریع در امور را در اولویت قرار دهد.

در ادامه رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: برنامه‌ای به شهرداری در خصوص آخرین اقدامات در زمینه مصوبات شورا زده شده و دوبار نیز پیگیری کردیم اما نتیجه نداده که طبق قانون باید در ۴۸ ساعت نتیجه اعلام می‌شد.

رانندگان تاکسی زیر چرخ فشار زندگی

رسول برگی تاکید کرد: تعداد سالن‌های ورزشی را خواسته بودیم و مقرر شده بود ظرف ۲۴ ساعت اعلام شود اما هنوز خبری نشده که با وجود اتوماسیون اداری این موضوع نباید چندان طول بکشد.

وی اضافه کرد: نامه‌ای به روسای کمیسیون ها ارسال شده و وضعیت کمیسیو ن ها را خواسته بودیم اما هنوز تمامی کمیسیون ها این گزارش را نداده اند.

برگی گفت: از تعاونی تاکسیرانی آمده بودند و می‌خواستند شهرداری محلی بدهد تا برای تعمیر تاکسی ها تجهیز شود چراکه با این وضعیت معیشت واقعاً رانندگان تاکسی تحت فشار هستند.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: با دادن یک زمین به تعاونی می توانیم محلی برای تعمیر تاکسی ها فراهم کنیم تا در این وضعیت اقتصادی کمکی به این قشر باشد.

در ادامه روح الله رشیدی گفت:زمانبندی اتمام خط یک از سوی سازمان قطار شهری اعلام شد که زمان زیادی در نظر گرفته بودند که تلفیق گزارش سازمان عمران و شرکت بهره برداری مترو اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: زمان زیادی برای تکمیل ۸ درصد باقی مانده خط یک اعلام کرده بودند که مقرر شد زمان معقولی ارائه کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: برای حل اختلافات سازمان قطار شهری و شرکت بهره بردار مترو باید شهردار محترم تلفیق این دو سازمان را پیگیر باشند.

فریدون بابایی اقدم گفت: پیش از این تاکسیرانان دو تعاونی داشتند. اگر طرحی قرار است اجرا شود حتماً این نکته را در نظر بگیرید که به چه کسی تحویل می‌دهیم.

وی اظهارداشت: در خصوص آسفالت سازمان عمران که در وضعیت فعلی حتی به کارگاه امانی هم نمی‌تواند آسفالت دهد چه برسد توزیع گسترده آسفالت در شهر.

وی اضافه کرد: در صحبت با مناطق متوجه شدیم که چند وقتی است آسفالتی به این مناطق تحویل داده نشده است، چرا که مشکل مالی دارند.

وی افزود: مرکز قبلًا به این موارد ورود می‌کرد. خواهشمندم در این حوزه نیز ورود کرده و این مشکل را سریعاً حل کنید چرا که شرایط آب و هوایی نیز به سمتی می‌رود که عملاً پروژه‌های آسفالت‌ریزی تعطیل می‌شود.

علیرضا نوای باغبان نیز گفت: در خصوص مکاتبه کمیسیون با دیگر ادارات، در داخل مجموعه شهرداری پیشنهادم این است که کمیسیون راساً با شهرداری مکاتبات انجام دهد.

وی افزود: خارج از مجموعه شهرداری نیازمند امضای رئیس شورا است ولی داخل مجموعه شهرداری می‌تواند رئیس کمیسیون به صورت مستقیم مکاتبه کند.

باغبان تصریح کرد: حالا ما دعوت می‌کنیم و گزارش دریافت می‌کنیم، ولی می‌توانیم این مورد را که اگر در آیین نامه است اصلاح کنیم، یا تصمیم گیری نیاز است انجام دهیم.

وی اضافه کرد: دومین موضوع ، کمیسیون‌ها به صورت ماهانه گزارش عملکرد کمیسیون را به رئیس شورا ارائه دهند و نیازی به درخواست و نامه رئیس شورا نیست.

عضو‌شورای اسلامی شهر تبریز گفت: دبیرخانه یا ر ییس دفتر می‌تواند پیگیر این موضوع باشد تا روی هم انباشت نشود.

می‌تواند با فرمت خاصی این گزارش به صورت ماهانه به رئیس شورا ارسال شود.

دستور جلسه دوم«ارائه گزارش عملکرد درآمد و هزینه شش ماهه شهرداری تبریز در سال ۱۴۰۰

تحقق ۷۲ درصدی بودجه شهرداری

علیرضا نوای باغبان گفت: براساس قانون شهرداری موظف است هر ۶ ماه گزارش جامعی از درآمد و هزینه ها که به تایید شورا رسیده منتشر کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: شهرداری موظف است در ۶ ماهه کلیه امور انجام گرفته را به اطلاع عموم برساند.

وی تاکید کرد: در سال‌های قبلی عملکرد ۶ ماهه شهرداری در سال دوبار منتشر می‌شود که فرمت مشخصی دارد که همواره ارائه می‌شود.

باغبان اظهارداشت: باید مشخص شود نیاز است که ماه به ماه یا ۳ ماه یک بار یا ۶ ماهه گزارشی از تحقق بودجه ارائه شود یا نه که اعضای شورا باید برای آن تصمیم‌گیری کنند چراکه اکر بودجه محقق شود پروژه‌های عمرانی بهتر اجرایی خواهد شد.

وی افزود: ۱۲۸۹میلیارد تومان برای سازمان ها بودجه در نظر گرفته شده که ۱۲۰ درصد تحقق یافته است که در سال گذشته این رقم ۶۰ درصد بوده است.

علیرضا نوای باغبان تصریح کرد: در سازمان‌ها و شرکت ها عدد تکراری وجود دارد که در این گزارش نیز آورده شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ۳هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری و در سازمان‌ها ۸۰ درصد بودجه تحقق یافته که ۷۲ درصد تحقق واقعی بودجه است که بدون مقدار تکراری است که ۱۶۶هزار میلیارد تومان بودجه تحقق یافته بدون ارقام تکراری بوده که مشابه سال گذشته نیز ۷۶ درصد بوده است.

وی تاکید کرد: تحقق ۷۲ درصدی بودجه قابل قبول است که تا امروز تحقق یافته است که هرمقدار تحقق بودجه بیشتر باشد فعالیت های عمرانی نیز بهتر اجرا خواهد شد.

باغبان اضافه کرد: در هزینه های جاری مناطق و مرکز از ۷۹۱ میلیارد تومان، ۷۳۹ میلیارد تومان تحقق یافته که معادل ۹۳ درصد تحقق است.

باغبان بیان داشت: در مرکز و مناطق ۱۷۹۴ میلیارد تومان، ۴۰ درصد بودجه های عمرانی تحقق پیدا کرده که یک عملکرد ضعیف است که مردم این موضوع را مشاهده می‌کنند که باید آنالیز مناطق انجام شود و مشکلات بررسی و رفع شود.

وی تاکید کرد: جمع هزینه ها ۱۴۳۹ میلیارد تومان تحقق یافته که در واقع ۵۶ درصد هزینه های جاری و عمرانی مناطق و شهرداری ها تحقق یافته بشمار می رود.

باغبان تصریح کرد: هزینه‌های جاری سازمان ها و شرکت ها ۸۴ درصد و هزینه های عمرانی نیز ۵۷ درصد تحقق یافته است.

وی گفت: جمع هزینه‌های تحقق یافته در سازمان ها و شرکت ها و مناطق و شهرداری ۲۱۱۶ میلیارد تومان بوده است.

علیرضا نوای باغبان اضافه کرد: اولین ردیف درآمد ردیف عمومی است که ۷۷ درصد، در آمد های اختصاصی که ۵۳ درصد، بهای خدمات و موسسات غیر انتفاعی ۵۰ درصد، درآمد های حاصل از وجوه و اموال شهرداری ۵۰ درصد، کمک‌های اعطایی دولت و سازمان های دولتی ۶۳ درصد تحقق یافته و اعانات و کمک های اهدایی و دارایی ها از جمع درآمد ها و عمده درآمدها از پروانه، ماده صد و عوارض بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: ۱۲۶۷ میلیارد تومان در ۶ ماهه درآمد تحقق شده که ۷۲ درصد و قابل قبول است.

وی گفت: فروش اموال غیر منقول که عمدتاً املاک است که ۵۳ درصد تحقق یافته است. فروش املاک زود بازده ترین نوع درآمد است که شهرداری باید در فروش این املاک مانع زدایی کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: عدم تحقق درآمد‌های پیش بینی شده باعث عقب افتادن پروژه ها و برنامه ها خواهد شد.

وی افزود: این عدم تحقق ها اگر تا پایان سال ادامه داشته باشد باید در بودجه سال آینده تجدید نظر شود.

باغبان اضافه کرد: اگر این تحقق ها انجام نشود این کسری بودجه خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی تحت انواع اوراق و وام ۴۳۳ میلیارد تومان بوده که عدم تحقق آن واضح و آشکار است که ۸ میلیارد تحقق یافته و ۴ درصد است .

وی ادامه داد: می‌توان در چند ماه آینده با استفاده از این منبع به پروژه‌های عمرانی سرعت داد.

علیرضا نوای باغبان گفت:۴۵۰ میلیارد تومان اوراق بود که با پیگیری مناسب آن می توانیم منبع خوبی داشته باشیم. عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: وقتی دولت در اصل و فرع بازگردانی این اوراق ۵۰ درصد سهیم است باید این موضوع را پیگیری کنیم.

وی افزود: شهرداری مشهد حتی برای بافت فرسوده نیز از اوراق استفاده میکند اما شهرداری تبریز تا امروز اقدامی در این زمینه انجام نداده، ما نیز آماده هستیم هر کمکی لازم است در این زمینه داشته باشیم.

وی در ادامه به تفکیک در خصوص تحقق بودجه عمرانی مناطق و سازمان‌ها گزارشی ارائه کرد.

بر این اساس جمع میانگین مناطق و مرکز ۴۲ درصد، میانگین عملکرد مناطق نیز ۲۵ درصد و سازمان ها ۵۶ درصد تحقق داشته اند.

باغبان گفت: استفاده از سرمایه‌گذاری مردم باید در اولویت اصلی شهرداری باشد تا هم مشارکت شهروندان را جلب کنیم و هم هزینه از بیت المال انجام شود.

لزوم جذب سرمایه گذاران برای پیشرفت شهر

وی بیان داشت: با وجود این وضعیت نمی‌توان شاهد پیشرفت قابل توجهی بود که باید سرمایه گذاران را جلب کنیم.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ما گزارش هایی که شهرداری ارائه می‌کند را بررسی می کنیم اما هیچ دسترسی به سامانه های شهرداری نداریم.

احد صادقی اضافه کرد: لازم است اعضای شورا به سامانه مالی دسترسی داشته باشند تا نظارت کنند این امور انجام شده یا خیر‌.

وی با بیام اینکه اوراق سال ۹۹ امسال تحقق یافته که در گزارش ۶ ماهه امسال محاسبه شده است گفت: شهرداری باید از حسابداری قدیمی عبور کند و به سمت تعهدی کار کند.

صادقی بیان داشت: مناطق برای اینکه درآمد‌های خود را نشان ندهند چک می‌گیرند تا در زمان تحقق در حساب خودشان دهند باید به سمت حسابداری تعهدی حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: لازم است شهرداری گزارشی از خزانه داری متمرکز ارائه کند و اگر انجام شده نحوه تخصیص را بیان کنند چراکه الان فصل انتصابات است.

صادقی تصریح کرد: اگر خزانه داری متمرکز وجود داشته باشد می توانیم مدیران را براساس درآمد بررسی کنیم وگرنه به درستی نمی‌توان نظارت کرد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: در برخی عملکرد ها که بسیار راحت قابل وصول است محقق نشده است.

غلامرضا احمدی اضافه کرد: اجاره اموال و درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری که راحت قابل وصول است این نیز که قابل پیش بینی است محقق نشده است.

وی با بیان اینکه آیا برای وام اقدام شده است و فرآیند طی می شود یا کلاً اقدامی نشده است، گفت: برای برخی برنامه ها می‌توانستیم در تهران کد باز کنیم ولی انجام نشده است که اگر کد باز شود می‌توان از منابع متمرکز استفاده کرد.

احد صادقی در ادامه گفت: باید به مدیران منطقه متذکر شویم که این درآمد بودجه را محقق کنند.

وی افزود: درآمد شهرداری مرکز نیز باید شفاف باشد که از کجا درآمده است. درآمد سازمان‌ها چقدر است، در سازمان بورس آیا درآمدی داشته ایم، در سهام آیا اتفاقاتی افتاده است.

صادقی گفت: باید دلایل عدم تحقق بودجه در مناطق مختلف را بدانیم تا سال آینده فکری به حال این ها بکنیم

فریدون بابایی اقدم گفت: تشکر می‌کنم از آقای باغبان، هرچند باید از مجموعه شهرداری نیز در این باره بشنویم، چند وقت پیش بحثی در مورد ورشکستگی شهرداری مطرح کردم.

وی اظهارداشت: ادله این گفته های ما گزارشی بود که امروز شنیدیم.

بابایی اقدم اضافه کرد: جا دارد که خارج از این جلسات رسمی این مسائل را حلاجی کنیم و پیشنهاد می‌کنم با مدیران شهرداری جلسه‌ای در این رابطه داشته باشیم. حالا بحث‌های عمرانی و اعداد و ارقام نیز مشخص شدند.

وی تاکید کرد: برخی از ارقام بزرگ محدود به یک پروژه است مثل تملک باغشمال در منطقه ۳، به ویژه در ماه‌های آتی نیز هزینه‌های ما افزایش خواهد یافت. ما در ایام پایانی سال باید مازاد بر بودجه در نظر بگیریم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: از آقای شهردار نیز درخواست داریم با توجه به شرایطی که شهرداری را تحویل گرفتند گزارشی ارائه کنند.

فریدون بابایی اقدم اضافه کرد: بحث دیگر نظام‌ بندی عزل و نصب است. مناطق نقشی در بودجه ندارند و افراد نیز نمیتوانند‌ کاری بکنند. مگر اینکه خزانه متمرکز را اجرایی کنیم و سپس تکالیفی ارائه کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: اما برخی موضوعات باید برای مردم شفاف باشد. بخش بزرگی از رضایت مردمی ما از بخش آسفالت می‌آید و سازمان عمران متولی این امر است. اگر امروز منطقه‌ای اعلام می‌کند که حتی ۵ درصد کارگاه امانی را هم نمی‌دهد باید بررسی شود.

بابایی اقدم گفت: بحث دیگر بازآفرینی شهری است که با این وضعیت درآمدی حتی باکسب درآمد نیزنخواهیم توانست کاری از پیش ببریم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری اضافه کرد: می‌توانیم از اوراق مشارکت و ظرفیت‌های ملی نیز در این راستا استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: خواهشمندم صرفاً به این گزارش‌ها بسنده نشود و امور عملیاتی شود. برخی سازمان‌ها عملکرد عمرانی ۲ درصدی یا ۵ درصدی دارند که ناامید کننده است این اعداد و ارقام باید تلنگری برای ما باشد تا برنامه جامع و کاملی برای این موضوع داشته باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: در سال ۹۴ یکی از زمین های بزرگ شهرداری که محل فروشگاه است، توسط شهردار وقت منطقه۴ به یکی از مجموعه ها داده شد تا بسیج از این محل استفاده کند.

وی ادامه داد: بسیج یک نفر به عنوان نماینده معرفی کرده تادر این محل مستقر شود، بعداً گفته شده برای اینکه این فرد جانباز است یکی از بوفه های آنجا را در اختیاراین فرد که جانباز است قرار دهند اما این فرد اصلا جانباز نیست!

رسول برگی افزود: علارغم وجود قرارداد بین بسیج و شهرداری، قرارداد جدیدی بین این شخص و شهرداری بسته شده اما وقتی دیدند اشتباه شده گفته اند فسخ کرده‌ایم.

وی اظهارداشت: این فرد از زمانی که وارد آنجا شده خارج نشده و ماهانه ۴ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کند درحالیکه اجاره آن محل امروز حداقل ۵۰ میلیون تومان است وقتی بنده مسئول بسیج آن حوزه بودم این موضوع را پیگیر شدیم‌ اما اصلا از طرف شهرداری جواب نگرفتیم.

برگی ادامه داد: اینکه میبینیم تحقق درآمد ها از طریق اجاره املاک مناسب نیست به این دلیل است.

وی تصریح کرد: شهرداری متاسفانه انگیزه‌ای برای بیرون کردن این شخص از آن محل ندارد.

رسول برگی اضافه کرد: جاهایی که به مبلغ ناچیز به اشخاص داده شده باید بررسی شود دیروز از بنیاد شهید وجانبازان استعلام گرفتیم اما هیچ جانبازی برای این شخص ثبت نشده است.

نوای باغبان افزود: در برخی ردیف های عمرانی سازمان ها، برخی را خود سازمان باید تحقق دهد و برخی را شهرداری و مناطق که عمدتاً مرکز و مناطق این تعهدات را انجام‌نداده اند

پرویز هادی گفت: در کمیسیون بودجه اشاره شد که منطقه ۹، ۳۲ درصد تحقق نقدی و ۶۲ درصد درآمد غیر نقدی دارند.

وی افزود: این منطقه یک قطعه زمین را در اختیار قطار شهری قرار داده است که معلوم نیست کاربری آن جا چه خواهد بود. متأسفانه کاربری‌های عمومی را به مسکونی تبدیل می‌کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروز فضایی برای کاربری‌های عمومی مثل فضای سبز و ورزشی و فرهنگی باقی نمانده است.

هادی اظهارداشت: باید پاسخ بدهند که قطار شهری با این زمین چه می‌خواهد بکند؟ تبدیل به کاربری مسکونی می‌کند؟ یا کاربری ورزشی را حفظ می‌کند که ما هم حمایت می‌کنیم. این مورد را باید مشخص کنند.

شهرام دبیری گفت: پیشبینی که برای بودجه ۱۴۰۰ شده بود یک تخمین منطقی و علمی و کارشناسی بود. دلیلی که بودجه افزایش یافته ۶ هزار میلیارد تومان بوده قبلا اوراق و وام در تبصره ها آورده می‌شد اما امسال در خود بودجه آورده شد که بخش قابل توجهی از افزایش از این طریق بود که حداقل ۲ هزار میلیارد تومان آن به خودی خود تحقق می‌یافت و شهرداری باید ۴ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کرد.

وی افزود: یکی از قهرمان ورزشی که در آسیا و جهان مدال آورده است، با توجه به آیین نامه جذب ورزشکاران شرایط این ورزشکار احراز شده که درخواست داریم پیگیری شود تا یک هفته تعیین و تکلیف شود.

روح الله دهقان‌نژاد گفت: اینکه بودجه ما کامل تحقق یابد یا خیر باید شرایط موجود در نظر گرفته شود که در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته نشده است که در حوزه فرهنگی ۶۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و چند بار تعدیل شده بدون اینکه شرایط کرونایی و درآمد ها از سالن های ورزشی در نظر گرفته شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: باید یک تحلیل از بودجه در آورده شود تا برای سال ۱۴۰۰ بدانیم اگر بودجه تحقق نیافته دلیل چه بوده است.

وی اضافه کرد: این ورزشکار عزیز ما است و باید حتماً جذب شود اما دولت این عزیزان را در هر اداره‌ای بخواهند استخدام می‌کند نه اینکه مدیرکل ورزش و جوانان به شهرداری پاس دهند این موضوع را.

دهقان نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آقای صالح امانی وضعیت خوبی ندارند و در یک ماه ۳۰ کیلو لاغر شده‌اند که لازم است به همراه شهردار تبریز از حال ایشان جویت شویم.

رییس کمیسیون نظارت، ارزیابی، تحقیق و حقوقی شورای اسلامی سهر تبریز گفت: ۱۸ هزار متر زمین در منطقه ۹ توسط کمیسیون تحقیق و نظارت بررسی می شود و نتیجه اعلام‌خواهد شد.

دستور جلسه سوم: گزارش عملکرد برنامه ریزی بحران و پدافندغیرعامل شهرداری تبریز

برگی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درخصوص پدافند غیرعامل گفت: برخی بیانات مقام معظم رهبری درخصوص پدافند غیرعامل به این شرح است:

۱ـ پدافند غیرعامل یک اصل برای همیشه است و نباید با هیچ بهانه و توجیهی متوقف شود.

۲ـ بگویید کار پدافند غیرعامل را به جریان بیندازند، من گفته بودم بسیجی کارکنند.

۳ـ  امروز اهمیت پدافند غیر عامل قاعدتاً برای مسئولین بایستی شناخته شده باشد، اهتمام شما کار را پیش می برد.

۴ـ این موضوع را قبلا هم ابلاغ کرده‌ام و الان هم تأکید می‌کنم که تدابیرکارساز را در پدافند غیرعامل عملی کنید.

وی با بیان اینکه در زمینه پدافند غیرعامل در شهرداری باید بیشتر از این ها تلاش کرد گفت: توجه شایسته‌در گذشته به این زمینه نشده است.

فریدون بابایی اقدم گفت: در جریان کرونا  مشخص شد چند دستگاه موازی در شهرداری وجود دارد که باید این دستگاه ها هماهنگ شوند.

وی افزود: شورای اسلامی شهر باید سیاست خودرا در زمینه پدافند غیرعامل مشخص کند .

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه امروز مدیریت بحران خود در بحران است و اصلاً وضعیت مناسبی ندارد، افزود: باید ساختار سازمانی خاصی برای بحران و پدافند غیرعامل ایجاد شود

سید کاظم زعفرانچیلر گفت: یکی از مهترین اهدافی که مدیریت شهری باید دنبال کند شهر ایمن است که انواع مختلف تهدیدات داخلی و خارجی و طبیعی دارد.

وی افزود: اگر امروز به مجموعه پدافند غیرعامل در شهرداری نگاه کنیم مشخص می‌شود دیدگاه ما به شهر ایمن چگونه است.

زعفرانچیلر اضافه کرد: مدیریت بحران ما در موقعیت مناسبی نیست بنابر این در بحث سیل و زلزله حتی نمی‌تواند به درستی خدمات رسانی کند.

علیرضا باغبان نیز گفت: پیشنهاد می‌کنم یکی از کمیسیون ها مامور پیگیری موضوع پدافند غیرعامل شوند مخصوصاً شهرداری که در تصمیمات پدافند غیر عامل در اولویت باشد.

وی افزود: در خصوص موضوعات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری تبریز، کمیسیون های معماری و شهرسازی و خدمات شهری، مسئول رسیدگی به مشکلات آنها شده اند.

رسول برگی گفت: لازم است معاونت‌های عمرانی مناطق در زمینه های عمرانی به آتش نشانی کمک‌کنند.

دردسرهای سگ‌های بلاصاحب

یاسین بجانی سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: موضوع سگ‌های بلاصاحب در شهر بسیار مشکل ساز شده‌است و شهروندان از آسیب های متعدد خبر می‌دهند.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز ادامه داد: متاسفانه سگ‌های ولگرد گاهی در شهر موجب آسیب می‌شوند.

رسول برگی اضافه کرد: البته که این‌حیوانات مخلوق خداوند هستند و حق حیات دارند و این ما هستیم‌ که گاهاً به محیط زندگی آنها وارد شده ایم که البته لازم‌است این حیوانات نیز با رعایت حق و حقوقشان ساماندهی شوند.

وی اضافه کرد: البته ساماندهی نیز باید با نظارت کافی شهرداری باشد.

استخدام ورزشکار مدال آور 

شهرام دبیری نیز در تذکری گفت: سجاد پیرایقین از قهرمانان ورزشی در آسیا و مدال آوران جهانی است و با توجه به آیین نامه جذب ورزشکاران در شهرداری شرایط این ورزشکار احراز شده که درخواست داریم پیگیری شودید تا یک هفته ای وضعیت استخدام وی مشخص شود.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.