8

جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز با محوریت موضوع بررسی ساماندهی و احیا خانه های تاریخی در شهرداری منطقه ۸ برگزار شد.

به گزارش آیرال خبر به نقل از شهریار، شکور اکبرنژاد، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: بررسی ساماندهی و احیا خانه های تاریخی در شهرداری منطقه ۸ از مهمترین موضوعاتی است که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز طی سه سال گذشته به آن پرداخته و در سال پایانی شورای پنجم نیز به صورت جدی به آن پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه خانه های تاریخی فضای توسعه، پیشرفت و جذب گردشگر را فراهم می کند، تاکید کرد: استفاده از تاریخ و فرهنگ غنی تبریز که این خانه های تاریخی نماد عینی آن است برای توسعه  شهر تبریز باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز تشریح کرد: برای نمونه خانه امیرکبیر در تبریز است و دوران طلایی زندگی این بزرگمرد در این شهر بوده اما حمام فین کاشان بیش از این خانه مورد بازدید قرار میگیرد.

اکبرنژاد برنامه ریزی و اجرای برخی اقدامات ساده برای شناساندن خانه های تاریخی و استفاده اقتصادی از این خانه ها را عاملی برای جذب ثروت معرفی کرد.

سعید نیکوخصلت، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز نیز با اشاره به اهمیت تصمیم گیری های صحیح گفت: هر تصمیم در شهرداری ها ارتباط مستقیمی با ساختارهای فرهنگی دارد.

وی افزود: برخی تصمیمات در شهرداری بسیار نگران کننده است چرا که آینده شهر و شهروندان را تحت الشعاع قرا می دهد.

نیکوخصلت اضافه کرد: برای مثال می توان به برخی مسیرگشایی ها که موجب نارضایتی و همچنین گسست های اجتماعی شده است اشاره کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه با اشاره به خانه باقر خان گفت: با توجه به شرایط فعلی بلاتکلیفی خانواده هایی که میراث آنها خانه های تاریخی و مرتبط با هویت فرهنگی تبریز است بسیار قابل تامل است.

سعید نیکوخصلت اظهار داشت: شهرداری در تملک خانه ها باید به این موضوع که پس از تملک صاحبان آن ملک چه خواهند کرد، دقت کرده و نگاه خود را به سمت نگاه بُرد بُرد سوق دهد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: باید به فکر این باشیم تا گره گشایی کنیم، نه اینکه گره ای به گره ها اضافه کنیم.
وی تاکید کرد: موضوع خانه باقر خان به عنوان یک موضوع روز باید مورد توجه قرار گرفته و با پارامترهای اصولی و با نگاه بُرد بُرد در خصوص آن تصمیم گیری کرد.

فرج محمد قلیزاده همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع خانه های تاریخی گفت: از دیدگاه من در ابتدای راه باید اطلاعاتی در خصوص این خانه ها تهیه و تدوین شود.

وی اضافه کرد: برای مثال چه تعداد از این خانه ها تملک شده و چه تعداد از آنها در دست افراد حقیقی قرار دارد نمونه ای از این اطلاعات است.

دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر با بیان اینکه باید اطلاعات دقیقی از وضعیت موجود داشته باشیم اظهار داشت: توجه به شرایط فعلی خانه ها و تهدیدهای احتمالی و همچنین نحوه مدیریت و تولید ثروت از طریق این خانه ها از دیگر اطلاعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قلیزاده گفت: در این راستا خواهش میکنم به موضوع میراث فرهنگی در شهر تبریز توجه بیشتری شود تا فرصت ها را از دست ندهیم.

وی افزود: کاهش ترافیک از بخش مرکزی شهر و اصلاح ساختار این منطقه و ایجاد نگاه فرهنگی از دیگر اقداماتی است که در محدوده تاریخی فرهنگی شهرداری منطقه هشت باید مدنظر قرار گیرد.

محمد باقر بهشتی نیز با اشاره به افزایش قیمتها گفت: به همین دلیل در بودجه سال ۹۹ بازنگری شده و برخی پروژه ها برای تامین منابع مالی حذف شده اند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز  اضافه کرد: استفاده از افراد با تفکرات اقتصادی را باید مد نظر قرار داده و بواسطه این افراد میتوان از دل خانه های قدیمی کسب و کارهای نو و ارز آور را بیرون کشید.

غلامحسین مسعودی ریحان همچنین در ادامه با اشاره به مکتب عاشورا گفت: هر اقدامی که با معرفت همراه باشد آن اقدام بی شک ماندگار می شود.

وی افزود: اقدامات صورت گرفته در شهرداری منطقه هشت بسیار قابل تامل است.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: برخی اشتباهات در تصمیمات شهرداری وجود دارد که از این میان میتوان به موضوع مسیرگشایی ها و یا احیا خانه های تاریخی اشاره کرد که در واقع احصا و باززنده سازی اصطلاح و اقدامی صحیح تر است.

وی ضمن قدردانی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و اقداماتی که در این خصوص انجام داده اند گفت: در صورتیکه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز طی یکسال باقی مانده از دور پنجم شورا تنها به موضوع احصا خانه های تاریخی رسیدگی کند، اتفاق ارزنده و بزرگی را برای شهر تبریز به یادگار خواهد گذاشت.

وی همچنین اظهار داشت: یکی از اصلی ترین مشکلات ما عدم تغییر در نگرش های غلط است که موجب میشود تا تمام اتفاقات پیش از وقوع در نطفه خفه شوند.
غلامحسین مسعودی ریحان با اشاره به تعداد خانه های تاریخی گفت: نگاه سرمایه گذاری در کشور ما، نگاهی قدیمی و مبتنی بر فروش است، در حالیکه میتوان با تبدیل به احسن کردن یک زمین و یا مکان برای توسعه شهر جذب ثروت کرد.

در ادامه شهردار منطقه هشت شهرداری تبریز در خصوص اقدامات این شهرداری در زمینه های مختلف فرهنگی اجتماعی و عمرانی حوزه خود گزارشی ارائه کرد.
محمد باقر بهشتی با قدردانی از عملکرد شهرداری منطقه هشت در این زمینه گفت: باید ایده ها به اهداف کمی تبدیل شده و بودجه برای این امر تعیین شده و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده نمیکنیم و این امر باعث میشود بسیاری از ایده های اقتصادی مطرح نشود.

سعید نیکوخصلت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گزارشی در خصوص خروجی اقدامات صورت گرفته برای تبریز ۲۰۱۸ ارائه شود گفت: پاسخ به این سوال که در جریان تبریز ۲۰۱۸ چه اتفاقاتی رخ داده است و یه عوایدی برای شهر تبریز داشته، یکی از مطالبات شهروندان است و در این خصوص باید گزارشی ارائه شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید مد نظر قرار داده و پیگیری شود، افزایش پهنای شهرداری منطقه هشت و قرار گرفتن تمامی بافتهای تاریخی در زیر مجموعه این شهرداری است.

دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز افزود: در تدوین برنامه ها باید نسبت به اجرای برنامه های کلان و ضروری پیش رفت و با اولویت بندی و تهیه لیست دسته بندی اصولی از میزان اولویت پروژه ها بدست آورد و در این خصوص جلساتی با مسئولان امر برگزار کنیم.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز همچنین با اشاره به تعیین سهم بخش خصوصی در پیشبرد پروژه ها گفت: تشکیل جلسات برای بررسی نحوه ی گسترش گردشگری و گردشگری در فضای مجازی و بازدید از مکانهای تاریخی در فضای مجازی نیز از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

در ادامه مباحث مطرح شده موضوع ایجاد حیات شبانه در یکی از مناطق تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

فرج محمد قلیزاده با بیان اینکه جاده ایل گلی بصورت غیر رسمی دارای حیات شبانه است گفت: به این منظور میدان بهشتی (منصور سابق) محل مناسبی برای امر بشمار می رود.

وی اضافه کرد: این امر باعث میشود تا توجه به میادین اصلی و مرکزی شهر همچنین بیشتر شود.

محمد باقر بهشتی نیز تهیه شاخص ها و تصمیم گیری بر اساس آنها را ضروری عنوان کرد.

شکور اکبرنژاد ضمن قدردانی از پیشنهادات مطرح شده، عمل به این موضوعات را مبتنی بر تهیه لایحه توسط شهرداری و تصویب در صحن علنی شورا دانست.

توسط تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.